Hvor ofte skal jeg udføre de fem tibetanere?

Hvor ofte de fem tibetanere skal udføres er et af de spørgsmål vi får stillet aller flest gange. Det kan dog være svært at give et præcis svar på spørgsmålet, men vi giver det her et forsøg. Grunden til at det kan være svært at give et endegyldigt svar er, at det klassiske udtryk; “hvad der fungere for nogle fungere nødvendigvis ikke for andre” også gælder om de fem tibetanere.

Hvor ofte udførte De Tibetanske Munke øvelserne?

I følge de gamle forskrifter fra munkene skal de fem tibetanere udføres en gang om dagen. Hverken færre eller flere gange. Du kan selv vælge om det skal være om morgnen lige efter du er stået op, om aftenen før du går i seng eller på et helt tredje tidspunkt. Selvom de tibetanske munke mener at man bør udføre øvelserne hver dag, er der mange danskere som stadig oplever positive virkninger, selvom de ikke udføre øvelserne dagligt. Her handler det om at finde ud af hvad der fungere bedst for en selv. Mange lever i en travl hverdag og har hverken tid eller overskud til at udføre øvelserne hver dag. Vi anbefaler at man prøver sig frem. Det er vigtigt at du tager der god tid til øvelserne og ikke føler at din hverdag bliver mere stresset, fordi du skal presse 15 min. ind til yoga hver dag. Så vil du muligvis få mere ud af at lave øvelserne f.eks. et par gange om ugen i stedet.

Citat om yoga: "You cannot always control what goes on outside. But you can always control what goes on inside."

Noget er bedre end igenting

De tibetanske munke udførte selv de fem tibetanere med 21 gentagelser af hver øvelse. Det er dog som skrevet ikke altid man har tiden og overskuet til at gennemføre en hel session. Her skal du huske at det er bedre at gøre noget end ingenting. Om du så kun har tid til at lave 3 gentagelser af hver øvelse, er det stadig langt bedre end at springe over. Det tager ikke mere end fem minutter at lave 3 gentagelser af hver øvelse og så har du udført dagens yoga. Du kan læse mere om hvor mange gentagelser vi anbefaler at lave ved at klikke her.

Hvad fungere for dig?

Det er altså vigtigt at du selv finder ud af hvad der fungere bedst for dig. Oplever du alle de positive virkninger ved at lave de fem tibetanere hver anden dag i stedet for hver dag er det måske den rette måde af gøre det på for dig. Har du derimod brug for meditationen og afslapningen som også følger med øvelser dagligt, fungere det måske bedre at lave øvelserne hver morgen efter du er stået op. Det handler altså om at føle at tibetanerne bidrager med noget positivt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *